راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان مسکونی

همه ما بر این امر واقف هستیم که طراحی و نصب سیستم های آسانسور، حتما باید مطابق با استاندارد های خاصی باشد. این استاندارد ها در هر ساختمانی متفاوت است. این که شما سیستم آسانسور برای ساختمان مسکونی بخواهید یا ساختمان اداری و تجاری، بدون شک هر یک می تواند استاندارد های متفاوتی با یکدیگر داشته باشد.

اولین فاکتور انتخاب محل مناسب برای نصب قطعات آسانسور است. حرکت آسانسور باید در فضای مناسبی صورت پذیرد. البته این فضا تنها مختص به فضای حرکتی آسانسور برای ساختمان مسکونی نیست. بلکه فضای چاه آسانسور و موتورخانه آسانسور را نیز در بر می گیرد.

که متاسفانه در بیشتر مواقع برای نصب آسانسور مسکونی به این قسمت ها به صورت کارشناسی شده توجه نمی شود. که این امر مشکلاتی را نیز در زمان نصب آسانسور برای آنها به همراه خواهد داشت. پس اولین فاکتور مهم در زمان نصب آسانسور برای ساختمان مسکونی، ایجاد فضای مناسب برای محیط های گوناگون همچون کابین آسانسور، چاه آسانسور و موتورخانه آسانسور است.

انواع فضای مورد نیاز آسانسور برای ساختمان مسکونی

همانطور که بیان نمودیم ایجاد فضا برای نصب آسانسور بسیار حائز اهمیت است. اما این میزان فضا بر حسب چه فاکتورهایی تقسیم بندی می شود؟

به طور کلی می توانیم فضای مورد نیاز برای نصب سیستم آسانسور مسکونی را به سه دسته تقسیم بندی نماییم. 

  1. فضای مورد نیاز برای موتورخانه آسانسور
  2. فضای مورد نیاز در مقطع افقی که تعیین کننده عرض و عمق چاه است
  3. فضای مورد نیاز در مقطع عمودی که از کف تا سقف چاه را در بر می گیرد

هر یک از این بخش ها باید در زمان نصب سیستم آسانسور برای ساختمان مسکونی مد نظر قرار گیرند. تا با استفاده از بررسی های لازم، فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته شود. مثلا زمانی که بخواهیم فضای آسانسور در مقطع افقی را بررسی نماییم، باید به تجهیزات به کار رفته در محیط توجه داشته باشیم. 

از جمله کابین آسانسور، ریل راهنمای کابین آسانسور، درب آسانسور، وزنه تعادل برای آسانسور و … که آن چهار فضا به صورت مستقیم بر روی ابعاد چاه آسانسور در مقطع افقی تاثیر می گذارند. 

 

مهمترین عواملی که در انتخاب قطعات مناسب جهت نصب آسانسور در ساختمان موثر هستند، عبارتند از:

  • میزان ظرفیت کابین آسانسور
  • نوع تابلو فرمان آسانسور
  • نوع درب کابین که بر حسب نوع و کاربرد و میزان استفاده آسانسور تعیین می شود
  • ابعاد چاه آسانسور
  • نوع موتور آسانسور
  • نوع سیم بکسل های آسانسور
  • ریل های راهنمای آسانسور
  • نوع محیط کاربری آسانسور
  • نوع کاربردی آسانسور که اداری، تجاری یا مسکونی است
  • نوع هواکش استفاده شده در سیستم آسانسور یا توجه به موتور خانه و…

هر یک از این عوامل از جمله موارد مهم جهت انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود. که باید به آنها توجه نمود. اگر به این موارد توجه نداشته باشیم، ممکن است در حین نصب سیستم آسانسور با مشکلات بسیاری مواجه شویم. 

 

انواع آسانسور های مسکونی برای حمل و نقل

معمولا برای حمل و نقل ساکنان ساختمان های مسکونی، از سه روش استفاده می شود. ممکن است در ساختمان اقدام به نصب آسانسور نمایند، یا پیاده رو های متحرک ساخته و یا از پله برقی استفاده کنند. اما برای انتخاب این روش ها لازم است برخی مسائل را مد نظر قرار دهند. 

این که نوع ساختمان چیست، ارتفاع آن چقدر است، مکانیسم چاله آن به چه میزان است، آیا نیاز به سیستمی برای استفاده های ویژه دارد؟ یا تنها به کاربردن آسانسور برای ساختمان مسکونی کافیست.

بسته به این مشخصات، انواع آسانسور مسکونی که در ساختمان ها استفاده می شوند، به سه دسته کلی تقسیم می گردند. از جمله: 

  • آسانسور های مسافربر
  • آسانسور های بالا برنده در مسیر پله ها، که خود به دو دسته آسانسورهای ویلچربر عمودی و ویلچر بر روی مسیر راه پله ها تقسیم می شوند. 
  • آسانسور های باری کوچک

معمولا آسانسور هایی که برای ساختمان های مسکونی استفاده و نصب می شوند، از اندازه و ابعاد کوچکتری نسبت به آسانسور های تجاری و صنعتی برخوردار هستند. 

آسانسور های مسافربر از جمله آسانسور های خانگی به شمار می روند، که برای جا به جا نمودن ساکنان ساختمان در طبقات مختلف استفاده می شوند. این نمونه آسانسور برای ساختمان مسکونی را می توان هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان به صورت الکتریکی، هیدرولیکی، شیشه ای یا کابلی نصب نمود. 

آسانسور های بالا برنده نیز بیشتر برای آن دسته از افراد خانواده که مشکل بالا رفتن از پله ها را دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نیز آسانسور های باری کوچک هستند، که می توان با استفاده از آنها به راحتی اشیا و اشخاص را از طبقه ای به طبقه دیگر جابجا نمود. این اسانسور ها معمولا در کنار دیوار نصب می شوند.