پاراشوت کابین باید مجهز به ترمز ایمنی (پاراشوت) باشد که فقط در جهت حرکت رو به پایین عمل نماید. ترمز ایمنی باید بتواند کابین را با بار اسمی و سرعتی بیش از سرعت گاورنر متوقف کند. در صورتی که فضای زیر چاهک آسانسور در دسترس اشخاص باشد وزنه تعادل نیز باید دارای ترمز ایمنی باشد. (چاهک معلق)
در صورتی که سرعت اسمی آسانسور مساوی یا کمتر از ۰/۶۳ متر بر ثانیه باشد باید از نوع ترمز آنی یا لحظهای استفاده گردد. درصورتی که سرعت مساوی یا کمتر از ۱ متر بر ثانیه باشد باید از ترمز ایمنی آنی با اثر ضربه گیر استفاده گردیده و برای سرعتهای بیش از ۱ متر بر ثانیه ترمز باید از نوع تدریجی باشد. درصورتی که کابين دارای چندین ترمز ایمنی باشد کلیه آنها باید از نوع تدریجی پاراشوت باشند.
ترمز ایمنی کابین و وزنه تعادل باید دارای گاورنر مخصوص به خود باشند. مكانیزم فعال سازی ترمز ایمنی (گاورنر) باید بصورت مکانیکی بوده و استفاده از وسائل برقی هیدرولیکی و یا پنوماتیکی ممنوع میباشد.
در صورتی که سرعت نامی مساوی یا کمتر از ۱ متر بر ثانیه باشد ترمز ایمنی وزنه تعادل باید از نوع تدریجی باشد در غیر اینصورت میتواند از نوع آنی باشد.                                 پاراشوت

 ترمز ایمنی ترجیحا باید در پایین ترین قسمت کابین نصب گردیده و امکان مهر و موم کردن اجزای قابل تنظیم مقدور باشد. آزاد نمودن ترمز ایمنی باید تنها از طریق بالا بردن کابین/ وزنه تعادل مقدور باشد .
ترمز ایمنی در هنگام عملکرد باید بتواند کابینی با مجموع وزن کابین خالی به علاوه ۱/۲۰ برابر ظرفیت با سرعتی حداقل ۱/۱۵ برابر سرعت نامی (و نیز شتاب منفی متناسب با نوع ترمز ایمنی را متوقف نماید.
تست باراشوت میبایستی در شرایط (وزن کابین + مسافرین + ۲۵٪ وزن مسافرین) انجام پذیرد پاراشوت .

جهت چرخش باید با توجه به نحوه عملکرد ترمز ایمنی روی فلكه اصلی گاورنر،علامت گذاری شود.

 در شرایط کارکرد عادی ترمز ایمنی، فاصله بین سطح فکهای اصطکاکی، نباید کمتر از ضخامت تیغه ریل ( بر حسب میلیمتر ) به علاوه ۳/۶ میلیمتر باشد. هم چنین فاصله بین سطح هریک از فکهای اصطکاکی و سطح تیغه ریل مقابل آن، نباید کمتر از ۱/۶ میلیمتر باشد.

و این اندازه گیری باید طوری انجام شود، که با اعمال نیروی کافی به کابین هرگونه لقي بین ریل و کفشکهای کابین گرفته شود، و سپس در همان سمت فاصله بین ریل و فک اصطکاکی، اندازه گیری شود.

مشابه این عمل در سمت مقابل تکرار میشود. و در کلیه قطعات ترمز ایمنی که نسبت به یکدیگر حرکت دارند، حداقل یکی از دو عضو متحرک باید از جنسی ساخته شوند، که در برابر خوردگی محافظت شوند و یا بشکلی آبکاری شوند، که این محافظت را تامین نماید (با استفاده از فرآیند الکترولیز) و یک پلاک مشخصات فلزی، باید به صورت محکم روی بدنه اصلی ترمز ایمنی نصب گردد.

نوشته های این پلاک باید به صورت خوانا و قابل تشخیص باشند و اندازه علائم و نوشته های روی آن نباید کوچکتر از ۶/۳ میلیمتر باشد.

 

چرا آسانسور ساختمان شما به ترمز ایمنی( پاراشوت ) نیاز دارد؟

به عنوان مالک یا مدیر ساختمان، شما مسئول ایمنی ساکنین خود هستید. آسانسورها یکی از متداول ترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان شما هستند؛ بنابراین ضروری است که مطمئن شوید که تا حد امکان ایمن هستند. یکی از راه‌های انجام این کار نصب ترمزهای ایمنی(پاراشوت) آسانسور است. ترمز ایمنی آسانسور بخش مهمی از هر ساختمان تجاری یا مسکونی است. در اینجا پنج دلیل برای نیاز ساختمان شما به آنها آورده شده است:

1.ایمنی مسافر

قبل از هر چیزی ، ترمزهای ایمنی آسانسور برای محافظت از جان مسافران نصب می‌شود. سناریویی را تصور کنید که در آن عملکرد عادی آسانسور به دلیل قطع برق یا خرابی مکانیکی قطع می‌شود. بدون ترمز ایمنی، آسانسور می‌تواند به طور غیرقابل کنترلی سقوط کند و جان افراد داخل آن را به خطر بیندازد. ترمزهای ایمنی آسانسور طوری طراحی شده‌اند که به طور مثال، وقتی خودرو از سرعت مجاز عبور می‌کند به طور خودکار درگیر می‌شود و از تصادفات فاجعه بار جلوگیری می‌کند.

2. حفاظت از اموال

ترمزهای ایمنی آسانسور علاوه بر محافظت از جان انسان‌ها، برای محافظت از اموال نیز ضروری است. در صورت خرابی آسانسور، خسارت مالی می‌تواند قابل توجه باشد. ترمزهای ایمنی از برخورد کابین آسانسور به چاه آسانسور جلوگیری می‌کند که می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه و آسیب ساختاری احتمالی به ساختمان شود.

3. رعایت مقررات ایمنی

برای هر مالک یا مدیر ساختمان، رعایت مقررات ایمنی یک اولویت است. ترمزهای ایمنی آسانسور طبق قوانین ساختمانی و مقررات ایمنی الزامی است. عدم نصب یا نگهداری این قطعات ایمنی می‌تواند منجر به جریمه، مسئولیت قانونی و حتی بسته شدن ساختمان در موارد شدید شود؛ بنابراین، نصب ترمز ایمنی آسانسور نه تنها یک انتخاب، بلکه یک الزام قانونی است.

4. جلوگیری از سقوط آزاد

یکی از هشداردهنده ترین حوادث مربوط به آسانسور، سقوط آزاد است. آسانسورهای بدون ترمز ایمنی در معرض سقوط آزاد کنترل نشده هستند که می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود. ترمزهای ایمنی آسانسور مجهز به مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از فرود آسانسور و جلوگیری از وقوع این شرایط خطرناک است.

5. اطمینان از عملکرد روان آسانسور

ترمزهای ایمنی آسانسور فقط برای مواقع اضطراری نیستند. آنها همچنین به عملکرد روان و کارآمد آسانسور کمک می‌کنند. هنگامی که آسانسور به مقصد مورد نظر خود می‌رسد، ترمزهای ایمنی به آرامی سرعت کابین را کاهش داده و آن را متوقف می‌کنند. این توقف تدریجی نه تنها راحتی مسافران را افزایش می‌دهد، بلکه عمر اجزای آسانسور را نیز افزایش می‌دهد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را در طولانی مدت کاهش می‌دهد.

ترمزهای ایمنی آسانسور جزء ضروری هر ساختمان چند طبقه است، چه یک مجتمع اداری شلوغ یا یک برج مسکونی. نقش آنها در تضمین ایمنی مسافران، جلوگیری از آسیب اموال، رعایت مقررات ایمنی و جلوگیری از سقوط آزاد قابل اغراق نیست. علاوه بر ایمنی، آنها همچنین به عملکرد روان آسانسورها کمک می‌کنند و تجربه بهتری را برای کاربران ارائه می‌دهند.

آیا ترمز ایمنی پاراشوت لازم است؟

اگر شما مالک یا مدیر یک ساختمان هستید، تصمیم برای نصب و نگهداری ترمزهای ایمنی آسانسور، ضروری است. نه تنها از جان و مال ساکنان شما محافظت می‌کند، بلکه شما را در سمت راست قانون نگه می‌دارد. به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از آسانسور می‌شود، ایمنی همیشه در اولویت است و ترمزهای ایمنی پاراشوت آسانسور نقش اساسی در تضمین آن دارند. شما می‌توانید برای راهنمایی‌ تخصصی و دریافت خدمات، به سایت شرکت آسانسور و پله برقی آتیس مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ما همین امروز با ما تماس بگیرید.