تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور و یا تجزیه و تحلیل ترافیک حمل و نقل عمودی جزء بخش است که نبایدنادیده گرفته شود.بررسی ترافیک اسانسور بستگی به نوع کاربری قبل از ساخت اهمیت زیادی دارد و این موضوع باید در طرح اولیه بررسی شود و به صورتی میزان استفاده از اسانسور در ساعت های شلوغ و زمان بحرانی را باید مورد توجه قرار داد.

تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور

کیفیت طراحی و ساخت اسانسورها

اندازه و مساحت اصلی باید به طوری باشد که رف وامد  مسافرین آسان گردد درهای اسانسور باید به نسبت اسانسور و کاربرد به طوری انتخاب شود که به اندازه کافی پهنا داشته  باشد تا سوار و پیاده شدن همزمان اسان گردد در اسانسور تجاری و اماکن شلوغ باید در نظر داشت که در صورت خرابی یکی از اسانسور ها امکان جابجایی  باشد

تمامی عواملی که در ترافیک آسانسور مورد اهمیت دارد

  • زمان سوار شدن مسافران در ایستگاه اصلی
  • بسته شدن در و رسیدن به اولین توقف
  • باز شدن در و ورود و خروج مسافران
  • بسته شدن در و رسیدن به طبقه اخر
  • باز شدن در و خروج مسافران
  • بسته شدن در و حرکت به جهت پایین
  • باز شدن در و خروج مسافران
  • شروع و حرکت به ایستگاه اصلی

تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور

 سرعت تصمیم گیری

سرعت آسانسور به طور کلی بر اساس تعداد طبقه در ساختمان تعیین می شود. یک راهنمای کلی این است که نباید بیشتر از 30 ثانیه طول بکشد تا در میان بالا و پایین ترین سطوح حرکت کند  و با توجه به عوامل مانند هدف ساختمان، ویژگی ها و سیاست های خدمات، سرعت مطلوب برای ساختمان را تعیین کنیم

تصمیم گیری تعداد اتومبیل

تعیین تعداد ماشین های مورد نیاز تعداد ماشین ها را تعیین کنید تا بتوانید ظرفیت حمل و نقل و زمان انتظار در استانداردهای خدمات را در طول ساعاتی که تعداد مسافرین زیاد است حفظ کنید .

شبیه سازی

ترافیک ساختمان را می توان با رایانه ای شبیه سازی کرد تا بیشتر در مورد شرایط سرویس مانند متوسط ​​زمان انتظار و احتمال انتظار طولانی اطلاعات به دست اورد ویکپارچه سازی شبیه سازی نتایج با محاسبه ترافیک برای برنامه ریزی دقت بهترو خروجی شبیه را تطبیق داد.

 تصمیم گیری ظرفیت مسافر

تصمیم گیری ظرفیت مسافرتی باید با ملاحظات ساعت های شلوغ و ویژگی های ساختمان انجام گیرد برای انجام این امرعوامل زیر توصیه می شود:

برای یک ساختمان کوچک یا متوسط، ظرفیت مسافر 15 (ظرفیت بارگذاری 1000 کیلوگرم) یا بالاتر

 برای یک هتل یا ساختمان اداری بزرگ، ظرفیت مسافر 24 (ظرفیت ظرفیت 1600 کیلوگرم) یا بالاتر

تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور

ظرفیت جابجایی

در تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور این گزینه هم در 5 دقیقه اول بحرانی اهمیت بسیار دارد؛به صورتی که در 5 دقیقه اول بحرانی پاسخگوی حمل و نقل باشد و در ساعت های دیگر بدون ترافیک و مشکل جابجایی را انجام دهد.

زمان انتظار برای آسانسور ها بر چه اساسی محاسبه می شود :

زمان یک رفت و یک برگشت اسانسور ارتباط مستقیم با مدت زمان انتظار مسافران دارد.مثل مدت زمان های 5 دقیقه ای بحرانی که اهمیت بسیاری دارد؛به این صورت که 5 دقیقه مانده به شروع کار کارمندان و اولین 5 دقیقه بعد از تعطیلی باید به ترتیبی باشد که قابلیت جابجایی مناسب داشته باشد و مشکل به وجود نیاید.

احتمال توقف

برای بررسی زمان توقف باید تعداد توقف را در نظر گرفت که بستگی به عوامل زیر دارد:

ظرفیت کابین از نظر تعداد:هرچه نفر بیشتر باشد توقف بیشتر است؛تعداد توقف تجزیه و تحلیل ترافیک آسانسور احتمالی با نوع استفاده و کاربری در ارتباط است؛همچنین جهت و نوع جابجایی در تعداد  توقف تاثیر بسیار دارد برای سهولت در امر ترافیک در ساختمان های عضیم مانند هتل ها،تالار ها،بیمارستان ها….. باید از اسانسور های گروهی استفاده کرد.

 

سیستم  مدیریت ترافیک آسانسور

 برای استفاده بهینه از آسانسور و صرفه جویی در وقت و کاهش انرژی برق مصرفی، شرکت شیندلر نسبت به طراحی سیستم مدیریت آسانسور

اقدام نموده که ضمن کاهش زمان انتظار رسیدن کابین و جلوگیری از تجمع مسافرین پشت درب طبقه، مسافرین قبل از رسیدن به درب آسانسور، از

طریق پایانه های مستقر در لابیها و ورودیها از طریق کارت ویژه به سیستم متصل شده و سیستم یاد شده مناسبترین آسانسور را معرفی می نماید.

مکانیزم یاد شده با حرکتهای اضافی آسانسورها، ضمن کاهش زمان انتظار، عمر قطعات را افزایش داده و در مصرف انرژی صرقه جویی می نماید.

از مزایای سیستم مدیریت ترافیک آسانسور میتوان به موارد ذیل اشاره نمود

  • کاهش زمان انتظار
  • انتقال سریع مسافران
  • استهلاک کمتر
  • کاهش مصرف انرژی

پس از نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت ترافیک فرایند هیی را میتوان به سادگی طراحی و پیاده سازی نمود که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

آسانسور ها را بر حسب میزان ترافیک کنترل و مدیریت می نماید

تمامی آسانسور ها را در برابر آتش سوزی هوشمند عمل می نمایند

ساختمان و آسانسور را در برابر ورود افراد ناشناس بیمه می نماید

خطا را به سرور اعلام می نماید

زمان های فعال و غیر فعال نمودن آسانسور را به صورت ماهیانه و هفتگی برنامه ریزی مینماید

تجهیزات آسانسور قابل مدیریت است

مشاهده ی عملکرد آسانسور ها

امکان عیب یابی آسانسور را از راه دور محیا می نماید

شرکت آسانسور و پله  برقی آتیس نمونه پروژه ی مدیریت آسانسور را در وزارت آموزش و پرورش ایران طراحی ، راه اندای نموده است که در زیر

تصاویر قبل و بعد این آسانسور ها را قرار داده ایم:

قبل از بازسازی :

بازساز آسانسور

بازسازی آسانسورطراحی مجدد آسانسور

پس از بازسازی :

مهندسین گروه آسانسور و پله برقی آتیس با طراحی مجدد آسانسور و قرار دادن سیستم دیستینیشن ، باعث تزریق نظم و ثبات در رفت و آمد مراجعین به آن مجموعه گردیدند،و اضافه نمودن یک ایستگاه در طبقه -1 برای آسانسور A , هم گروه کردن آسانسور ها با روش تعیین مقصد و به سفارش کارفرما ، نصب شاسی لمسی ، در زیر تصاویری از بعد از انجام تغییرات را مشاهده نمایید :

         سیستم دیستینیشنسیستم دیستینیشن                                                                                                                  

بازسازی آسانسور

                                                                                                                                       

دیستینیشنسیستم مدیریت ترافیک آسانسورسیستم مدیریت ترافیک آسانسور